امروزه کفش یکی از اجزای مهم استایل افراد به شمار می‌رود و می‌تواند تاثیر بسیاری در جذابیت و زیبایی ظاهری داشته باشد. یکی از مسائلی که ممکن است دغدغه خیلی از افراد محسوب شود، تمیز کردن کفش می‌باشد. برخی از مواقع قصد دارید به بیرون بروید، اما متوجه می‌شوید که کفش شما کثیف است و این مورد می‌تواند ظاهر شما را نامرتب نشان دهد. خوشبختانه برای تمیز کردن کفش نیاز نیست خود را به سختی بیندازید و می‌توانید از ماشین لباسشویی برای شستن کفش مورد نظرتان استفاده نمایید، از این طریق در وقت شما صرفه‌جویی شده و در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید کفش‌ خود را به صورت تمیز تحویل بگیرید. هنگامی که هرگونه کثیفی یا بوگرفتگی در کفش خود احساس کردید، توصیه می‌شود که آن‌ را داخل ماشین‌ لباسشویی بیندازید تا این وسیله به راحتی کفش کثیف شما را شستشو دهد. ماشین‌های لباسشویی با در اختیار داشتن ویژگی‌های پیشرفته می‌توانند کفش‌های شما را به راحتی تمیز نمایند. اگر تا به امروز از ماشین لباسشویی برای شستن کفش‌های خود استفاده نکرده‌اید، تا انتها این مطلب همراه ما باشید تا با نکات مهم شستن کفش با ماشین لباسشویی آشنا شوید.

نکات مهم شستن کفش با ماشین لباسشویی

  1. کفش ها را در کیسه بنددار قرار دهید
  2. برای محافظت از کفش بهتر است تنهایی در ماشین لباسشویی نیندازیند
  3. دور ماشین لباسشویی را کم کنید
  4. ماشین لباسشویی را روی آب سرد تنظیم کنید
  5. از مایع نرم کننده استفاده نکنید

چه کفش‌هایی قابل شستشو در ماشین لباس شویی هستند؟

 احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که چه کفش‌هایی را می‌توان توسط ماشین لباسشویی تمیز کرد. در رابطه با جواب این سوال باید بگوییم که جنس کفش تعیین‌کننده نحوه شستشوی آن خواهد بود. برای اطلاع از این مورد می‌توانید در زمان خرید کفش مردانه و زنانه خود، از فروشنده سوال کنید.

به طور کلی امکان شستن کفش‌هایی از جنس پارچه‌های بادوام مانند پلی‌استر، کتان، پنیه و نایلون در ماشین لباسشویی وجود دارد. این مواد به دلیل دوام بالایی که دارند، توسط مواد شوینده دچار آسیب نمی‌شوند. کفش‌هایی هم وجود دارند که باید با دست تمیز شوند و از آن‌ها مراقبت ویژه‌ای صورت گیرد.

افراد متخصص توصیه می‌کنند که کفش‌هایی از جنس نوبوک، جیر، چرم و همینطور وینیل را در ماشین لباسشویی نشویید؛ زیرا آب و رطوبت بالا به این نوع از کفش‌ها آسیب وارد می‌کند. این کفش‌ها برای تمیز شدن نیاز به مواد پاک‌کننده مخصوص دارند. به علاوه می‌توانید این نوع از کفش‌ها را به خشکشویی بسپارید.

نوع دیگر کفش‌هایی هستند که از ابریشم و ساتن ساخته شده‌اند و یا دارای طرح‌هایی مانند گلدوزی می‌باشند، فراموش نکنید که این کفش‌ها را نباید داخل ماشین لباسشویی بشویید. برای تمیز کردن این مدل‌ها می‌توانید به روش سنتی عمل کنید که همان شستن کفش با دست است!

توجه به توصیه تولید کننده

معمولا بر روی برچسب کفش و یا جعبه آن شما می‌توانید توصیه‌های تولیدکننده کفش خود را مشاهده نمایید. همچنین اطلاعات لازم در سایت برند کفش نیز درج می‌شود. از آنجایی که برخی از کفش‌ها طی مراحل خاصی ساخته می‌شوند، شستن آن‌ها توسط ماشین لباسشویی می‌تواند باعث خرابی‌شان شود. بدین ترتیب شما باید از روش‌های خاصی اقدام به شستشوی کفش خود نمایید.

روی برچسب برخی از کفش‌ها عبارت (Do not machine wash) نوشته شده است که به معنی «با ماشین لباسشویی شسته نشود» می‌باشد که در این صورت به هیچ عنوان امکان استفاده از ماشین لباسشویی وجود نخواهد داشت.

نحوه شستن کفش در ماشین لباسشویی

در صورتی که کفش مورد نظر شما از قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی برخوردار است، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

آماده‌ سازی کفش پیش از شستشو

چنانچه کفش شما دارای خاک زیاد و گِل است، باید قبل از استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن آن از یک مسواک قدیمی یا یک پارچه مرطوب استفاده نمایید. ماشین لباسشویی برای از بین بردن لکه و سطح آلودگی‌ها است؛ بنابراین آلودگی‌های عمیق‌تر نیاز به تمیز کردن با دست خواهند داشت.

برای تمیز کردن گِل و آلودگی‌های عمیق در ابتدا باید کفی و بند را از کفش خود جدا کرده و بند را در کیسه شستشو قرار دهید تا از گره خوردن آن‌ها در ماشین لباسشویی جلوگیری گردد. برای تمیز کردن کفی نیز می‌توانید از یک مسواک یا برس استفاده کنید. اگر کفش شما بوی نامطبوعی می‌دهد، می‌توانید کمی جوش شیرین را از شب قبل داخل هر لنگه از کفش بریزید تا داخل کفش تمیز شود. لازم به ذکر است که باید کفش را قبل از قرار دادن در داخل ماشین لباسشویی آبکشی کنید.

مقاله مرتبط: رفع بوی بد پا

قرار دادن کفش داخل ماشین لباسشویی

برای نگه داشتن بار تعادل بهتر است در کنار کفش، یک یا دو حوله قدیمی به ماشین اضافه کنید تا از ضربه خوردن کفش در زمان چرخیدن جلوگیری شود. بدین ترتیب صدای ضربه کفش‌ها نیز در زمان شستشو کمتر خواهد شد. همچنین می‌توانید از کیسه‌های لباسشویی برای محافظت بیشتر کفش‌ها استفاده نمایید.

تنظیمات ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی‌های مدرن از تنظیمات مختلفی برخوردار هستند که می‌توانید از آن‌ها برای شستن کفش خود بهره ببرید. به علاوه برای شستن کفش خود در این وسیله حتما باید از شوینده مایع و آب سرد یا ولرم استفاد نمایید. استفاده از آب سرد از تغییر فرم کفش جلوگیری می‌کند. آب گرم منجر به تغییر حالت و ترک خوردگی کفش می‌شود. برای حفظ تعادل ماشین لباسشویی می‌توانید دستگاه را روی چرخش ملایم تنظیم نمایید.

برای پاک شدن کامل مواد شوینده از روی کفش بهتر است اجازه دهید تا در پایان شستشو، ماشین یک‌بار دیگر با زمان کم کار کند.

خشک کردن کفش

کفش را از ماشین لباسشویی خارج کرده و آن را در یک فضای باز قرار دهید تا خشک شود. در صورتی که می‌خواهید روند خشک شدن سریع‌تر انجام گردد، می‌توانید پارچه یا چند ورق روزنامه را داخل کفش قرار دهید تا از این طریق رطوبت اضافی جذب شده و کفش  فرم اولیه خود را حفظ کند.

لازم به ذکر است که قرار دادن کفش‌ها در خشک‌کن می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. در صورتی که تمایل به خشک کردن کفش در خشک‌کن دارید، باید آن را داخل حوله‌ای بپیچید و خشک‌کن را بر روی حالت ظریف تنظیم نمایید.

جمع بندی

شستن کفش توسط ماشین لباسشویی یکی از راه‌های آسان تمیز کردن این وسیله است. توجه به نکات مهم شستن کفش با ماشین لباسشویی به شما کمک می‌کند تا از آسیب رساندن به کفش خودداری نمایید. همچنین پس از اتمام شستشو می‌توانید کفش را در هوای آزاد و مقابل نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *