پا به عنوان عضوی حیاتی در بدن محسوب شده و به قلب دوم انسان معروف است. از طرفی این عضو برای عاشقان طبیعت و کوه مهم‌تر است. به همین دلیل حفاظت از پا یکی از موارد ضروری سفر به شمار می‌رود. انتخاب انواع کفش کوهنوردی مناسب دغدغه بسیاری از کوهنوردان می‌باشد. کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که نیاز به تجهیزات ویژه‌ای دارد و کفش کوهنوردی مردانه و زنانه از مهم ترین تجهیزات قبل از شروف کوهنوردی به شمار میرود که بایستی در خرید آن نهایت دقت را به خرج داد. در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی‌های انواع کفش کوهنوردی بپردازیم.


9مدل انواع کفش کوهنوردی با کاربرد های مختلف!

کفش پیاده روی

کفش پیاده روی

یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین روش‌های حفظ تناسب اندام و سلامت، پیاده‌روی است. این ورزش برای تمامی سنین مناسب بوده و ریسک بروز بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. پیاده‌روی اغلب اندام‌های عضلانی بدن را درگیر کرده و در کنار تغذیه مناسب می‌تواند اثر مثبتی بر تناسب اندام داشته باشد. در اختیار داشتن یک جفت کفش پیاده‌روی مردانه و زنانه استاندارد باعث می‌شود تا پاها در وضعیت راحتی قرار گرفته و هیچ فشاری به آن‌ها وارد نشود.

کفش کوهپیمایی

کفش کوهپیمایی

کفش کوهپیمایی وزن سبکی داشته و می‌توان از آن‌ در حد صعود یک روزه انتظار داشت. از طرفی دوخت روی این کفش‌ها به صورتی است که نباید در مسیرهای سنگ لاخی یا هنگام فرود از شن مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین این کفش آج کمتری هم در مقایسه با سایر کفش‌های کوهنوردی داشته و برای مسیرهای هموار مناسب است.

کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی تفاوت زیادی با کفش‌های ورزشی داشته و از لاستیک چسبناک پوشیده شده‌ است. به همین دلیل به خوبی از پا حفاظت می‌کند. برخورداری از یک کفش مردانه و زنانه کوهنوردی مناسب امکان صعود را راحت‌تر می‌نماید. این کفش‌ها برای صعودهای چند روزه مورد استفاده قرار گرفته و برخی از آن‌ها دارای لایه سیمپاتکس یا گورتکس هستند که امکان صعود زمستانی را فراهم می‌کنند. کفش کوهنوردی از کفش کوهپیمایی حرفه‌ای‌تر بوده و دارای ساق می‌باشد. علاوه بر تمامی این‌ها، کفش‌های کوهنوردی از کفی منعطفی هم برخوردار بوده و برای استفاده در مسیرهای خشک و سرد مناسب هستند. با در اختیار داشتن یک کفش کوهنوردی مرغوب می‌توانید از صعود خود لذت بیشتری ببرید.

کفش کوهنوردی سنگین

کفش کوهنوردی سنگین

کفش کوهنوردی سنگین از سایر کفش‌های کوهنوردی گران‌تر و حرفه‌ای‌تر است. کوهنوردان نیمه حرفه‌ای که به کوه‌های زیر 5000 متر صعود می‌کنند نیز می‌توانند از این کفش‌ها استفاده نمایند. لازم به ذکر است که کفش‌های کوهنوردی سنگین برای صعود زمستانی مناسب بوده و نباید این کفش‌ها را در کوه‌های بدون یخ و برف به پا کرد. در غیر این صورت پاها تاول می‌زنند. کفش‌ کوهنوردی سنگین انعطاف کمتری از سایر کفش‌ها داشته و هیچ دوختی با نخ ندارد. این کفش‌ها برای مسیرهای ناهموار نیز گزینه ایده‌آلی محسوب شده و امکان صعود را برای کوهنوردان حرفه‌ای راحت‌تر می‌کنند.

کفش هیمالیا نوردی

کفش هیمالیا نوردی

کفش سه پوش به عنوان کفش‌های سنگین و بسیار قوی برای کوهنوردی به شمار می‌رود که برای شرایط بسیار سرد و صعود در زمان برف و یخ ساخته شده‌ است. استفاده از یک کفش مناسب در پیمایش‌های طولانی نقش مهمی داشته و این کفش‌ها با برخورداری از اصطکاک مناسب، مانع سُر خوردن افراد روی سنگ‌های لیز می‌شوند. سلامت پا ارتباط مستقیمی با کفش داشته و احساس راحتی را در طول سفر برای افراد ایجاد می‌کند. کفش‌های هیمالیا نوردی برای صعودهای بالای 5000 متر مناسب بوده و برای افراد حرفه‌ای که قصد صعود به قله‌های مرتفع را دارند، مناسب است. همچنین برای پیشگیری از نفوذ رطوبت و سرما در ساخت این کفش لایه‌های ضخیم و بلند به کار رفته است.

کفش سنگ نوردی

کفش سنگ نوردی

کفش سنگ نوردی به عنوان حد فاصل شما و سنگ بوده و باید در انتخاب نوع و سایز آن دقت زیادی شود. زیرا انتخاب غلط این محصول می‌تواند باعث عقب نگه داشتن افراد شود. کفش‌ سنگ نوردی می‌تواند پاها را در وضعیت راحتی قرار داده و برای تجربه صعود مسیرهای طولانی مناسب است. کفش‌ سنگ نوردی متوسط حالت قوز دارد که آن را برای صعودهای تکنیکی مناسب می‌کند. این کفش همه کاره برای انواع مختلفی از مسیرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفش سنگ نوردی تهاجمی نیز در قسمت پنجه و پاشنه دارای قوس بیشتری بوده و به همین دلیل برای صعودهای در شیب منفی مناسب خواهد بود. بنابراین با بررسی ویژگی‌های انواع کفش سنگ نوردی می‌توانید نوع مناسب آن را خریداری نمایید.

مطالعه بیشتر: اندازه گیری سایز پا

کفش تکنیکال

کفش کوهنوردی تکنیکال

این کفش موجب حفاظت از پا و جلوگیری از فشار سنگین بر روی آن می‌شود. کفش تکنیکال دارای سرپنجه‌های فولادی، زیره مستحکم PU و همینطور دوام بالایی است و شرایط راحتی را برای پا فراهم می‌کند. سرپنجه‌های فولادی این کفش موجب تحمل ضربه‌های سنگین شده و زیره آن نیز از پا در برابر مواد شیمیایی و سرما محافظت می‌نماید. قابلیت‌های کفش تکنیکال به اندازه‌ای است که از آن برای انواع مسیرهای سخت استفاده می‌کنند. بنابراین با در اختیار داشتن این کفش می‌توانید از سلامت پاهای خود در طول مسیر اطمینان حاصل نمایید.

کفش یخ نوردی

کفش یخ نوردی

پیاده‌روی در آب و هوای سرد زمستانی نیاز به تجهیزات ویژه‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در زمان کوهنوردی در شرایط یخ‌بندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، کفش یخ نوردی است. این کفش با در اختیار داشتن ویژگی‌هایی امکان حرکت در برف و یخ را برای افراد فراهم می‌کند. از طرفی کفش یخ نوردی ایمنی کوهنوردان را افزایش داده و برای راه رفتن بر روی سطوح یخی، بخچال‌های طبیعی، صخره‌های یخی و … کاربرد دارد. لازم به ذکر است که در زمان خرید این کفش بایستی به سایز و نوع آن توجه نمایید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

کفش تریل رانینگ

کفش تریل رانینگ

این کفش‌ها مناسب دویدن در کوهستان بوده و نباید از آن‌ها برای دویدن در مسیرهای جاده‌ای و پارک استفاده کرد. کفش تریل رانینگ چسبندگی کمتری با زمین داشته و سرعت شما را کاهش می‌دهد. از طرفی این کفش بسیاری از ویژگی‌های کفش‌های دویدن معمولی را در کنار حمایت بیشتر از پاها، چابکی و حفظ تعادل دارد. برخی از انواع این کفش ضد آب بوده و مانع از نفوذ رطوبت به داخل کفش می‌شود. با این وجود در زمان خرید این کفش حتما استحکام آن را بررسی کنید تا از مزایای یک کفش تریل رانینگ مرغوب بهره‌مند گردید.

انواع رویه کفش کوهنوردی

انواع رویه کفش کوهنوردی

در زمان کوهنوردی برداشتن یک قدم هم حائز اهمیت است و کوهنوردان باید پای خود را به صورت مناسبی تجهیز کنند. یکی از مهم‌ترین اجزای کفش کوهنوردی که باید قابلیت‌های مناسبی داشته باشد، رویه آن است. به همین دلیل در ادامه به بررسی انواع رویه کفش کوهنوردی می‌پردازیم.

چرم طبیعی یا مصنوعی

کفش چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته می‌شود و چرم مصنوعی همراه با استر و نایلون است. کفش‌های کوهنوردی با رویه مصنوعی سبک‌تر از سایر کفش‌ها بوده و سریع‌تر جا باز می‌کنند. از طرفی این کفش‌ها قیمت مناسب‌تری هم دارند.

گورتکس

این رویه دارای ویژگی ضد آبی برای خشک نگه داشتن پاهای کوهنوردان در شرایط مرطوب بوده و امکان تنفس را نیز برای پاها فراهم می‌کند.

فایبرگلاس

این رویه نیز در بین کوهنوردان ایرانی به پلاستیکی معروف بوده و کیفیت ضعیف‌تری در مقایسه با سایر کفش‌ها دارند.

انواع زیره کفش کوهنوردی

زیره کفش کوهنوردی

ویبرام

کفش‌هایی با زیره ویبرام روی زمین نرم به خوبی عمل کرده ولی مانع از حرکت کوهنوردان روی سطح لیز می‌شوند.

رابر

این زیره به هیچ عنوان شکسته نشده و دارای اصطکاک بالایی است. از طرفی این زیره از قدرت انعطاف‌پذیری بالایی هم برخوردار بوده و در برابر نفوذ آب مقاومت خوبی دارد. البته این زیره در مقایسه با سایر زیره‌ها کمی سنگین‌تر است. با این وجود ویژگی‌های خوب این زیره به قدری است که افراد زیادی آن را انتخاب می‌کنند.

سخن پایانی

کفش‌های کوهنوردی به عنوان یکی از گران‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات این ورزش محسوب شده و دنیای متنوعی دارند. درنتیجه در زمان خرید این محصول بایستی به نوع آن دقت زیادی کرد. استفاده از یک کفش نامناسب در زمان کوهنوردی باعث آسیب‌های زیادی می‌شود. بنابراین قبل از خرید این محصول باید بدانید چه نوع کفشی را برای چه کاربردی می‌خواهید. با مطالعه نکات گفته شده در این مطلب، انتخاب یک کفش مناسب کوهنوردی برای شما راحت‌تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *