یکی از مسائلی که مورد توجه کوهنوردان قرار دارد، تمیز کردن کفش کوهنوردی است. خیلی از افراد از خود می‌پرسند که چگونه باید این نوع کفش‌ها را تمیز کنند. البته کفش‌های کوهنوردی معمولا برای کثیف شدن ساخته می‌شوند، با این وجود تمیز کردن آن‌ها می‌تواند منجر به دوام بیشتری شود. در صورت مراقبت اصولی، این کفش‌ها خاصیت ضد آب بودن خود را حفظ کرده و ماندگاری بیشتری خواهند داشت. نوع جنس کفش کوهنوردی در طریقه پاک کردن آن حائز اهمیت است. این کفش‌ها برای طی کردن مسیرهای گِلی، صخره‌ای، سنگی و دشوار ساخته شده‌اند، اما این به معنای رها کردن این کفش‌ها پس از کثیف شدن آن‌ها نیست. بنابراین کفش‌های خود را به طور مرتب تمیز کنید تا امکان استفاده از آن‌ها برای سالیان طولانی فراهم گردد. در این راهنما قصد داریم به نحوه تمیز کردن کفش کوهنوردی پرداخته و شما را با مراحل آن آشنا نماییم.

هر چند وقت یکبار باید کفش کوهنوردی را تمیز کرد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به افزایش دوام کفش کوهنوردی مردانه و زنانه کمک می‌کند، تمیز کردن مداوم آن است. بنابراین توصیه می‌شود که پس از هر بار استفاده از این کفش، آن را تمیز نمایید. در صورت عدم تمیز کردن، گِل و لای در آن نفوذ کرده و تمیز کردن آن دشوار خواهد شد.

مراحل تمیز کردن کفش کوهنوردی

مهم‌ترین وسیله یک کوهنورد، کفش است. چنانچه از کفش کوهنوردی خود به درستی استفاده کنید و آن را تمیز نگه دارید، این کفش خاصیت ضد آب بودن خود را برای سال‌های طولانی حفظ خواهد کرد. در ادامه قصد داریم به مراحل تمیز کردن کفش کوهنوردی بپردازیم.

بیشتر بخوانید: روش های تمیز کردن کفش سفید

بند و کفی را بیرون بیاورید

تمیز کردن بند و کفی کفش کوهنوردی

در مرحله اول بایستی بند کفش‌ها را جدا کنید تا سوراخ‌های روی کفش به راحتی تمیز گردند. از طرفی بند کفش در زمان شستشو رطوبت زیادی را به خود جذب کرده و بهترین کار این است که قبل از شروع مراحل تمیز کردن، بندهای کفش کوهنوردی را جدا نمایید. برای تمیز کردن بندهای کفش نیز می‌توانید از جوش شیرین استفاده کرده و بند را با آن بشویید.

پاک کردن گرد و خاک از رویه کفش

پاک کردن گرد و خاک کفش کوهنوردی

در این مرحله می‌توانید با استفاده از یک برس پلاستیکی، کثیفی‌های روی کفش مانند گِل و لای را تمیز کنید. در صورت عدم دسترسی به برس پلاستیکی، دستمال کاغذی‌های رولی نیز کاربرد زیادی برای تمیز کردن سطح کفش دارند. بنابراین دستمال کاغذی را خیس کرده و با آن شروع به تمیز کردن سطح روی کفش نمایید.

تمیز کردن زیره کفش

تمیز کردن کفی کفش کوهنوردی با مسواک

تمیز کردن گِل و لای که در زیره کفش چسبیده است، کشش کفش را به نقطه حداکثری می‌رساند. برای تمیز کردن زیره کفش کوهنوردی بایستی از یک قلم مو استفاده کرده و گِل‌های گیر کرده در لابه‌لای زیره را آزاد کنید. همچنین می‌توانید با کمک یک تیشه کوچک، تکه سنگ‌های خشک شده را از قسمت زیره کفش درآورید.

شستن کفش کوهنوردی با آب و صابون

شستن کفش کوهنوردی

برای شستن کفش کوهنوردی با آب و صابون، لازم است تا به جنس آن دقت کنید. در صورتی که جنس کفش کوهنوردی شما جیر است، نباید در زمان شستن فشار زیادی به آن وارد نمایید. از کمی آب گرم و مایع ظرفشویی رقیق شده برای این کار استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که سطح کفش را با یک دستمال که به آب گرم آغشته شده است، تمیز کرده و در ادامه آن را با صابون تمیز کنید.

خشک کردن کفش کوهنوردی

خشک کردن کفش کوهنوردی

برای خشک کردن کفش کوهنوردی باید موارد مختلفی را رعایت کنید. اولین مورد، جدا کردن کفی کفش و خشک کردن آن به صورت جداگانه است. زیرا چنانچه کفی در داخل کفش قرار بگیرد، خیس می‌شود و خشک شدن آن بسیار طول خواهد کشید.

توصیه می‌شود که به هیچ عنوان کفش‌ کوهنوردی خود را در کنار وسایلی مانند شومینه و رادیاتور برای خشک کردن قرار ندهید، زیرا گرما و دمای بالا باعث کاهش مقاومت کفش‌ها به ویژه در قسمت‌های چرمی آن می‌شود. درنتیجه کفش کوهنوردی خود را در مکانی با دمای معمولی قرار دهید تا خشک شود.

اگر پس از تمیز کردن کفش کوهنوردی خود قصد دارید تا از آن استفاده کنید، می‌توانید از کولر یا پنکه برای سریع‌تر خشک کردن آن کمک بگیرید. همچنین قرار دادن روزنامه در داخل کفش به جذب رطوبت کمک کرده و منجر به سریع‌تر خشک شدن کفش می‌شود.

لوزام مراقبت از کفش کوهنوردی

از کاندیشنر استفاده کنید

کاندیشنر

کفش کوهنوردی با رویه چرم ممکن است در اثر استفاده طولانی ترک بخورد. شما می‌توانید بعد از تمیز کردن کفش چرم، از کاندیشنر که برای محافظت از چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمک بگیرید. کاندیشنر کرمی است که از ترک خوردن سطح کفش جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که برای استفاده از کاندیشنر می‌بایست، کفش را مرطوب نمایید. این محصول می‌تواند خیال شما را از دوام کفش کوهنوردی‌تان راحت کند.

از پولیش استفاده کنید

پولیش زدن کفش کوهنوردی

پولیش به عنوان گزینه‌ای عالی برای تمیز کردن بخش‌های فلزی کفش کوهنوردی محسوب می‌شود. این محلول می‌تواند سطوح فلزی و آلومینیومی را تمیز کرده و به سطح کفش حالت درخشندگی بدهد. برای این کار محلول را روی سطح کفش کوهنوردی مورد نظر خود پخش کنید و اجازه دهید تا روی آن بماند. در ادامه این محلول را با دستمال خشک نمایید.

از اسپری ضد آب استفاده کنید

ضدآب کردن کفش کوهنوردی

در صورتی که کفش کوهنوردی خود را با استفاده از مراحل بالا تمیز کرده‌اید، منافذ کفش باز شده‌اند. بنابراین باید از اسپری ضد آب جهت بستن منافذ و محافظت بیشتر کفش استفاده نمایید. توصیه می‌شود که این اسپری را در زمانی که کفش هنوز مرطوب است، به کار گیرید. اسپری ضد آب نقش مهمی را در دوام و ماندگاری کفش کوهنوردی برعهده دارد.

نکاتی برای نگهداری از کفش کوهنوردی

کفش کوهنوردی یکی از مهم‌ترین و گران‌ترین تجهیزات برای فعالیت کوهنوردی به شمار رفته و نگهداری از آن اهمیت زیادی برای افراد دارد. در ادامه قصد داریم به نکات مهم که منجر به دوام بیشتر این محصول می‌شود، بپردازیم.

  • محل نگهداری کفش کوهنوردی: خیلی از افراد کفش کوهنوردی خود را در مکان‌های نامناسبی مانند صندوق ماشین، گاراژ و یا زیرشیروانی نگهداری می‌کنند. قرار دادن کفش کوهنوردی در این مکان‌ها منجر به کاهش استحکام آن خواهد شد. بهترین مکان برای نگهداری کفش کوهنوردی، مکان‌هایی است که دمای معمولی و ثابت دارند.
  • لوازم مراقبت از کفش کوهنوردی: اگر چرم کفش کوهنوردی شما ترک برداشته است، می‌توانید از نرم‌کننده استفاده کنید. البته برخی از انواع چرم به نرم کردن نیازی ندارند. برای جلوگیری از ترک خوردن کفش چرم، می‌توانید آن را تا زمانی که مرطوب و نرم شود، چرب نمایید.
  • آفتاب، بلای جان کفش کوهوردی: با وجود اینکه لازم است تا کفش‌ها در معرض هوای آزاد قرار بگیرند، اما هرگز نباید آن‌ها را در زیر آفتاب یا ماشین گرم قرار دهید، زیرا محیط‌های گرم شرایط خوبی را برای رشد میکروب‌ها فراهم کرده و از طرفی منجر به از بین رفتن چسب کف کفش می‌شوند.
  • کفش ها نفس میکشند: کفش‌ها هم مانند انسان‌ها نیاز به تنفس دارند. بنابراین بعد از هر برنامه کوهنوردی، کفش خود را از کیف خارج کرده و در معرض هوای آزاد قرار دهید، در غیر این صورت شرایط مناسب برای رشد باکتری و میکروب درون کفش فراهم می‌شود.
  • جوراب: پوشیدن جوراب مناسب می‌تواند از بوی بد پا جلوگیری کند. درنتیجه سعی کنید از جوراب‌هایی که به جذب عرق پا کمک می‌کنند، استفاده نمایید.

مقاله مرتبط: رفع بوی بد پا بعد از کوهنوردی

سخن پایانی

اگر حتی یک بار هم به کوهنوردی رفته باشید، از اهمیت کیفیت کفش‌های کوهنوردی اطلاع دارید. امروزه برندهای مختلفی اقدام به تولید کفش کوهنوردی می‌کنند. کفش کلمبیا، سالامون و نورث فیس به عنوان بهترین برندهای تولیدکننده این محصول شناخته شده‌اند و به دلیل کیفیت بالای کفش‌های خود، محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارند. پس از انتخاب و خرید یک جفت کفش کوهنوردی زنانه و مردانه مناسب، لازم است تا پس از هر بار استفاده، به تمیز کردن کفش کوهنوردی خود بپردازید. با توجه به نکات گفته شده در این مطلب امکان نگهداری و تمیز کردن اصولی کفش کوهنوردی برای شما مقدور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *