یکی از بیماری‌هایی که افراد را در پوشیدن هر کفشی با مشکل مواجه می‌کند، خارپاشنه می‌باشد.روش های بسیاری برای درمان خار پاشنه وجود دارد اما همگی موقت هستند. بهترین و کم ترین هزینه روش درمان و پیشگیری استفاده از کفش مخصوص خار پاشنه است. کفی کفش باید سبک، ضخیم و دارای خاصیت الاستیکی داشته باشد. استفاده از کفش‌های نامناسب منجر به بروز این عارضه می‌شود. علت اصلی تاکید بر پوشیدن کفش‌های مناسب نیز به همین دلیل است. در این صورت امکان راه رفتن راحت‌تر برای این افراد فراهم خواهد شد. وجود فشار نامتوازن در بخش تحتانی پا موجب بروز بیماری به نام خار پاشنه می‌گردد. پوشیدن کفش‌های نامناسب فشار زیادی به پاها وارد کرده و این فشار به خصوص در قسمت زیرین پاها وارد می‌شود. هنگامی که این فشار در پاشنه پا متمرکز شود، خار پاشنه به وجود می‌آید. در این بخش می‌خواهیم به معرفی کفش مخصوص خار پاشنه پرداخته و اطلاعات بیشتری را در زمینه این بیماری در اختیار شما بگذاریم.

نوشته مرتبط: کفش مناسب پای صاف

خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه چیست

در حقیقت خار پاشنه رسوب کلسیم در بخش پاشنه‌ پا بوده که باعث بیرون‌زدگی استخوان در بخش زیرین پاشنه پا می‌گردد. این زائده التهاب محل چسبیدن لایه‌ای با بافت نرم به استخوان پاشنه است که حتی تا دو سانتی‌متر نیز می‌تواند رشد کند و بزرگ شود. خار پاشنه با فشار عضلات ایجاد می‌شود و در طولانی ‌مدت بیشتر خواهد شد. به عبارت دیگر هیچ‌‌گاه به صورت ناگهانی دچار خار پاشنه نمی‌شوید. درد این عارضه معمولا در صبح با اولین قدم‌های شما شروع شده و پس از مدتی کاهش می‌یابد. افراد دارای اضافه وزن، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

علائم و نشانه های خارپاشنه

علائم خار پاشنه

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خار پاشنه، وجود دردِ پاشنه در زمان راه رفتن است. البته هر دردی هم دلیل خار پاشنه نیست. از علائم دیگر این عارضه می‌توان به وجود برجستگی قابل مشاهده در بخش پاشنه پا که به صورت یک برآمدگی استخوان است، اشاره کرد. همچنین وجود تورم و التهاب در بخش جلویی پاشنه، بی‌حسی پاشنه و وجود درد در زمان راه رفتن نیز از علائم دیگر خار پاشنه محسوب می‌شود. با پوشیدن کفش‌های مناسب فرم پا می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری نمود.

علت بروز خارپاشنه

عوامل بروز خار پاشنه

هنگامی که رسوبات کلسیم در بخش زیرین استخوان پاشنه پا به وجود بیاید، خار پاشنه رخ می‌دهد. این بیماری در طول زمان و به علت‌های گوناگونی ایجاد شده و بیشتر در اثر فشار تاندون‌ها و از بین رفتن غشای استخوان پاشنه بروز می‌نماید. این عارضه در دوندگان بیشتر دیده می‌شود. از عواملی که باعث ایجاد خار پاشنه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فعالیت‌های شدید بدنی
  • دیابت
  • اضافه وزن
  • ایستادن طولانی‌ مدت
  • پریدن مکرر بر روی سطوح سفت
  • پوشیدن کفش‌های نامناسب و فاقد قوس در کف پا
  • فشار بیش از حد بر پاشنه پا
  • افزایش سن

ویژگی کفش های مناسب برای خار پاشنه

توصیه می‌شود که همواره در زمان خرید کفش مردانه و زنانه به کیفیت و ساختار آن توجه کنید تا از بروز عارضه خار پاشنه جلوگیری نمایید. اما در صورتی که به هر دلیلی به این بیماری مبتلا شده‌اید، می‌بایست از کفش های مخصوص خار پاشنه استفاده نمایید. این کفش‌ها از ویژگی‌هایی برخوردار هستند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • دارای بند تنظیم
  • کفی دارای قوس مناسب
  • قسمت پشتی این کفش باید سفت باشد تا مانع حرکت اضافی مچ پا شود.
  • رویه این کفش‌ها دارای جنس انعطاف‌پذیر می‌باشد.
  • فضای کافی برای حرکت راحت انگشتان وجود دارد.
  • این کفش‌ها باید دقیقا متناسب پا باشند تا در خون‌رسانی مشکلی ایجاد نکنند.

بهترین برند های کفش برای درمان خارپاشنه پا

امروزه برندهای مختلفی اقدام به تولید کفش های مخصوص خار پاشنه کرده‌اند. این محصولات می‌توانند به درمان این عارضه کمک کرده و بسیار موثر واقع شوند. در ادامه قصد داریم برخی از بهترین برند های کفش را به شما معرفی میکنیم:

اسیکس

کفش اسیکس

بهترین کفش‌ها برای درمان خار پاشنه، توسط برند اسیکس تولید می‌شوند. این کمپانی با تولید کفش‌های راحت و باکیفیت توانسته محبوبیت زیادی بین ورزشکاران پیدا کند. در کفش‌های این برند از فناوری GEL استفاده شده است که منجر به کاهش شوک وارده به پاها می‌گردد. افزون بر تمامی این‌ها، کفش‌ اسیکس ترکیب‌پذیر بوده و جذابیت زیادی به استایل شما می‌دهد.

هوکا

کفش هوکا

برند معروف هوکا موفق به تولید کفش‌های مناسبی برای افرادی که از عارضه خار پاشنه رنج می‌برند، شده است. هوکا یکی از باکیفیت‌ترین کفش‌های ورزشی را تولید کرده و با ارائه طراحی منحصر به فرد، لایه میانی مناسب، تنفس‌پذیری و غیره توانسته به یکی از قدرتمندترین برندهای جهان تبدیل شود. قوس مناسبی که در کفی کفش هوکا اصل قرار دارد، می‌تواند از درد پاشنه تا حد زیادی بکاهد. بنابراین با خرید یک جفت کفش از برند هوکا امکان درمان این عارضه به وجود خواهد آمد.

مرل

کفش مرل

شرکت مرل با تولید کفش کوهنوردی مردانه و زنانه شناخته میشود. پشتیبانی فوق العاده‌ی کفش مرل باعث شده برای کسانی که از بیماری خار پاشنه رنج میبرند، گزینه ای ایده آلی محسوب شود. لایه میانی موجود در انواع کفش‌های مرل از تکنولوژی مدرنی بهره می‌گیرد که ضربه را دفع می‌کند. زیره ضد لغزش این کفش‌ها نیز از لیز خوردن جلوگیری می‌نماید. لازم به ذکر است که کفش مردانه مرل مدل Moab در لیست بهترین کفش‌های برتر کوهنوردی مناسب خار پاشنه قرار دارد.

بهترین مدل های کفش برای خارپاشنه

اگر شما هم مبتلا به خار پاشنه هستید، احتمالا به دنبال خرید بهترین کفش برای خار پاشنه می‌باشید. به همین دلیل در ادامه به معرفی برترین مدل‌های این کفش‌ها پرداخته‌ایم.

asics kayano 28

کفش اسیکس کایانو 28

این کتونی با ارتقا ویژگی‌های مختلف توانسته در مقایسه با نسخه قبلی خود بسیار راحت‌تر، باثبات‌تر و پایدارتر ظاهر شود. حجم پنجه این کفش جا دار بوده و کاملا مناسب به نظر می‌رسد. این نسخه در زیره میانی خود از فناوری FlyteFoam Blast برخوردار است. وجود GEL در پاشنه و جلو این محصول می‌تواند نقش مهمی را در درمان خار پاشنه ایفا کند. به علاوه اجزای این کفش ظریف‌تر و باریک‌تر از نسخه‌های قبلی بوده و از وزن سبک‌تری هم برخوردار می‌باشد. رویه مش در این نسخه از تهویه و تنفس‌پذیری بهتری برخوردار است. با توجه به نکات گفته شده در می‌یابیم که کفش asics kayano 28 گزینه مناسبی برای افرادی که به خار پاشنه مبتلا هستند، محسوب می‌شود.

skechers arch fit

کفش اسکیچرز ارچ فیت

این کفش اسکیچرز اصل از تکنولوژی‌هایی برخوردار است که باعث راحتی و پشتیبانی از پاها می‌شود. فناوری Arch Fit در کفی کفش skechers arch fit منجر به انعطاف بیشتر شده و حمایت بهتری از پا ارائه می‌دهد. توزیع مناسب فشار توانسته تعادل و ثبات بیشتری را فراهم ‌کند و باعث احساس راحتی زیادی در افراد شود.

کفش‌های این مجموعه به راحتی قابل شستشو بوده و در اثر شستن خراب و فرسوده نمی‌شوند. به علاوه این کفش‌‌ها از ظاهر جذابی بهره‌مند هستند و با هر استایلی ست می‌شوند.

Hoka w clifton 8

کفش هوکا w clifton 8

این کفش یکی‌دیگر از کفش‌های مناسب برای افرادی که دارای خار پاشنه هستند، به شمار می‌رود. رویه این محصول از جنس پارچه مش بوده که از تعریق جلوگیری می‌کند. همچنین این کفش دارای لایه میانی فوم برای راحتی بیشتر می‌باشد. کفش Hoka w clifton 8 از تکنولوژی soft&light بهره برده و دارای زیره‌ای از جنس رابر ضد لغزش و سایش است. شما می‌توانید از این کفش برای پیاده‌روی و استفاده روزانه بهره ببرید.

Merrell cham 8 stretch

کفش مرلcham 8 stretch

این کفش از رویه‌ای با جنس چرم و مش تنفس‌پذیر است که استفاده از مش در آن باعث گردش هوا داخل کفش شده و از تعریق پا جلوگیری می‌کند. فناوری Waterproof در Merrell cham 8 stretch و زیره ویبرام از قابلیت‌های دیگر این کفش هستند که آن را مناسب طبیعت‌گردی و استفاده روزانه کرده است.

ASICS GEL-NIMBUS 24

کفش اسیکس nimbus 24

کتونی ASICS GEL-NIMBUS 24 گزینه عالی برای پیاده‌روی، فعالیت‌های روزانه و استفاده در باشگاه به شمار می‌رود. این محصول به علت داشتن منافذ متعدد، گردش هوای بهتری را درون کفش فراهم کرده است و مانع از تعریق پا می‌شود. به علاوه زیره کفش مذکور از شیارهای عرضی در بخش جلویی برخوردار بوده که انعطاف‌پذیری خوبی را برای پا به وجود آورده است. از طرفی زیره این کفش فشار کمتری را به پا وارد می‌کند و گزینه مناسبی برای افرادی که خار پاشنه دارند، محسوب می‌شود.

نتیجه گیری

اگر به عارضه خار پاشنه مبتلا شده‌ باشید، می‌دانید که در این شرایط یک راه رفتن معمولی هم می‌تواند بسیار دردناک شود. این عارضه به علت استفاده از کفش‌های نامناسب رخ می‌دهد. بنابراین با پوشیدن کفش‌های باکیفیت و متناسب پاهای خود می‌توانید از بروز این بیماری جلوگیری نمایید. اما در صورتی که از خار پاشنه رنج می‌برید، می‌توانید با تهیه کفش مناسب خار پاشنه، درد آن را کاهش داده و این عارضه را درمان کنید. با بررسی کفش‌هایی که در این بخش معرفی کردیم، امکان انتخاب کفشی مناسب برای پاهایتان فراهم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *